Foton - minnen för livet

Foton är ovärderliga, många av oss brukar säga att det är vad vi helst vill hinna få med oss ut om det skulle börja brinna.
Jag har haft kameror sedan jag gick på realskolan på 60-talet. Först en Agfa Silette, därefter en Pentax Spotmatic som hängde med i många år.
1972 fick jag sommarjobb som vikarie på VK:s lokalredaktion i hemkommunen Storuman. Där var jag ju "tvungen" att börja framkalla bilder, något som kändes intressant och fortsatte med i Umeå där jag läste på universitetet. Ibland tillsammans med någon av mina kamrater. Timmarna kan gå snabbt i ett mörkrum!
Jag kunde även använda VK:s fotolabb när Maggan och jag flyttade till Vilhelmina 1980.

Numera tas det mesta digitalt - av allt fler inte ens med en vanlig kamera längre (även om jag själv stretar emot och kör med en liten "kompaktare")
De flesta bilderna är tagna i "nutid", och upplagda i den tidsföljd jag tagit dem. Men under några rubriker mitt i galleriet har jag skannat in en del äldre foton.

Linnéa, hon smakar på en abborre, kanske hennes allra första egna fångst!
(troligen taget sommaren 1994?)

Den senaste resan - "i skuggan av coronan"

Många av mina gallerisidor handlar om resor. Här en introduktion från vår senaste. En två veckors semesterresa, inbokad före jul. Avresa 29 februari 2020, återkomst 14 mars.

Som oftast hade jag "resefeber" i god tid innan. Gruvade mig för vad som skulle kunna hända, både under resan - och här hemma. Inte minst att behöva skiljas från lille Otis, som skulle bo hos sina uppfödare, det vänliga paret Kerstin och Yngve, därtill Sally, mamman till Otis. och hans syster Molly.

För Otis gick det bra. Lite undrande gav han mig ett par slick i ansiktet när han blev hämtad lördagskvällen, den andra i mars. Mer skärrade hann vi bli av den raskt mer påträngande corona-epidemin.

Varken i Spanien eller Sverige hade mer än enstaka fall uppdagats när vi reste. Som i flertalet andra länder mest i de största städerna. På vår resa hade vi landat i Malaga, också en större stad.

Givetvis kunde vi ha blivit smittade i myllret, framförallt inför återfärden. Bara någon dag innan hade det mesta stängts ner med kort varsel över hela Spanien, så även i den relativt lilla staden Almunécar som varit vår tillfälliga hemort.

Hade det velat sig illa hade vi inte alls kunnat åka hem som planerat. Så i det perspektivet var vi lättade när vi kom till ett tämligen öde Arlanda för vidare befordran, även detta med ett ordinarie halvtomt kvällsplan till Skellefteå.

När detta skrivs har vi varit hemma i nästan tre veckor. Blir någon av oss sjuka, så är det alltså knappast på grund av resan. Som i det stora hela blev så pass bra vi kunde begära. Vädret var passande, ungefär som en normal svensk sommar.

Hotellet inget att klaga över. Trevliga resekamrater i ungefär samma ålder, ett par från Karlstad kommer vi kanske att besöka hemmavid. Livskamraten Maggan hade det bitvis kämpigt, med sin rullator och begränsade rörlighet. Men en mycket förstående och hjälpsam busschauför var till stor hjälp under de utfärder som vi fullföljde.

Under rubiken "Mitt galleri" kan du se ett knippe övriga bilder från Spanien. Där finns även, under varsin underrubrik många fler album. Ofta från resor runt om i världen genom åren. Eller från min hembygd, eller annat som jag hoppas kan vara av intresse även för den som inte känner mig privat.

Tidig morgon från rumsfönstret i Almunécar.